Friday, October 17, 2008

Usaha..

Assalamualaikum
Salam lebaran..Semoga Allah mengampunkan dosa-dosa kita yang telah lalu dan mempermudahkan kita untuk melalui hidup ini dengan lebih sempurna dan lebih bermakna.InsyaAllah.

Musim peperiksaan sudah sangat hampir. Bagi yang sudah mula mengulangkaji pelajaran, alhamdulillah semoga dapat terus istiqamah. Saya sendiri pun belum mula mengulangkaji..hehe..walau apa pun kerahlah segala tenaga yang ada untuk menghadapinya. Setelah itu barulah tiba masanya untuk kita menyerahkan segalanya kepada Allah..moga2 dipermudahkan urusan kita pada hari peperiksaan nnti..

Bagi mereka yang blom sentuh buku lg( cam saya)..masih belum terlambat lagi untuk memulakan usaha..Allah tidak memandang kepada hasil atau natijah..tetapi Allah memandang kepada usaha dan niat kita..


Di dalam surah Maryam ayat 25 , Allah memerintahkan Maryam yang ketika itu sedang sarat mengandungkan Isa a.s. untuk menggoyangkan batang pohon kurma, supaya gugur buahnya untuk dijadikan makanan kepada Maryam a.s. Sedangkan ketika itu, Allah mampu saja untuk menggugurkan buah tersebut tanpa memerlukan usaha Maryam..
Namun memandang kepada kepentingan USAHA, diperintahkan juga kepada Maryam untuk menggoyangkan pohon tersebut, maka dengan berkat usaha beliau, jatuhlah buah kurma yang masak ranum..

Jgn bimbang kepada hasil atau natijah dengan memandang kpd nilai usaha yang sedikit..

Terus usaha, usaha, dan usaha lagi!! (^_^)
Kambate!!

No comments: